Egyik ragyogásból a másikba

Bár nem állnak rendelkezésre évszázados statisztikák, talán a legtöbb bennfentes egyetért abban, hogy a magyar szállodapiac és idegenforgalom sok-sokéves csúcson volt 2019-ben, és jó esély volt arra, hogy a tendencia még évekig folytatódjon.

Aztán jött a járvány, és az alig néhány hónappal korábbi ragyogás átadta a helyét valami másnak. Ma, 2020 decemberének közepén, ha bemegyünk, ha egyáltalán be tudunk menni egy budapesti vagy vidéki szállodába, a biztonsági őrön kívül nem nagyon találkozhatunk senkivel. Befektetői szempontból ma a hotelszegmens mintha Stanley Kubrick 1980-as szálloda-horrorjában járna. Az intézmények kihaltak és sötétek, a kivilágítatlan folyosón az üzletembereknek és leánybúcsúra érkezett turistacsapatoknak csak emlékei lebegnek, mintha az egyik ragyogásból hirtelen a másikba csöppentünk volna.

Mindez elég szomorú, és leginkább vis majornak tekinthető, de mit tehet ilyen esetben a hotel tulajdonosa? Nyilván két érdemi lehetősége van. Vagy kitart a szállodabefektetése mellett, vagy megválik tőle, de bármit is lép, a legjobb, ha minél gyorsabban sikerül döntenie. Nézzük át röviden:

Tartás
Ha úgy dönt, hogy kitart a szállodabefektetés mellett – sokan választják ezt eddig –, számítania kell rá, hogy a kilábalás a már láthatáron lévő vakcina ellenére évekig elhúzódhat, a közben keletkezett veszteség pedig majdcsak fokozatosan pótolható. Az újranyitás és toborzás drága lesz, lassú és bizonytalan. A szállodák nem önmagukban működnek, szükségük van olcsó (fapados) utazási opciókra, utazási irodákra itthon és külföldön, ahol a vendégeket szervezik, egy desztináció részeként pedig látványosságokra, gasztronómiai és más, turisztikai vonzerővel bíró infrastruktúrára. Nincs ok, amiért ezt az újjáépítést a szereplők megkezdenék a teljes biztonság visszatértéig, miközben az oltóanyaghoz is csak szakaszosan fér majd hozzá a világ.

Eladás
Az eladást fontolgatóknak mást kell végig gondolnia. Jelenleg van kereslet a nagyobb, főleg hazai befektetők részéről, de érdemi kínálat szinte egyáltalán nincs. A tulajdonosok pénzügyi mozgástere eltérő, de többségében úgy tűnik, hogy ameddig tudják, fedezni akarják a veszteségeket és igyekeznek kiböjtölni a korlátozások feloldását, talán mert még erős a közelmúltban virágzó szegmens emléke. Előfordulhat, hogy mire a jelenlegi tulajdonosok „elfáradnak” az elhúzódó válságban, már nem nagyon lesznek vásárlók, és az addigra régóta pangó hoteleket már csak a mainál sokkal nyomottabb áron lehet majd eladni.

CFI
Bármelyiket is válassza a fentiek közül, számíthat a CFI Hungary szakembereire. Ha teljesen megválna szállodájától, megkeressük hozzá a megfelelő vevőt. Ha inkább tőkét vonna be, akár a jelenlegi, elhúzódó helyzet finanszírozására, akkor is örömmel állunk rendelkezésére. Átfogó iparági tapasztalataink és nemzetközi hátterünk segítségével biztosan megtaláljuk az Önnek megfelelő megoldást!

Molnár Péter